Nie ma rzeczy niemożliwych. Są tylko mało prawdopodobne – Cornelia Funke *** Zachowaj tylko te wspomnienia, które dają ci radość – Jane Austen *** Ślady, które ludzie pozostawiają po sobie, zbyt często są bliznami – John Green *** Jakiekolwiek byłoby źródło mej głupoty, jeszcze się nie wyczerpało – Kurt Vonnegut *** Ale zawsze nadchodzi godzina w historii, kiedy ten, co ośmiela się powiedzieć, że dwa i dwa to cztery, jest karany śmiercią – Albert Camus

+48 662 484 955 

20 październik 2013

Dlaczego w diecie dzieci nie powinno zabraknąć warzyw i owoców?

1126 razy

Dlaczego w diecie dzieci nie powinno zabraknac warzyw i owocow

Zbyt mała ilość warzyw i owoców w diecie może powodować niedobór składników odżywczych, takich jak witaminy, błonnik czy składniki mineralne. Tylko jedno na ośmioro dzieci jada warzywa kilka razy dziennie, zaś owoce – jedno na sześcioro.

 

Badania przeprowadzone na potrzeby kampanii „Pora na pomidora…” wskazują, że przeświadczenie o pozytywnym wpływie jedzenia warzyw i owoców na zdrowie jest głównym powodem, dla którego rodzice podają je swoim dzieciom.

Owoce, nieco częściej niż warzywa, podawane są także ze względu na ich walory smakowe. Duże znaczenie w wyborze tego rodzaju produktów ma również fakt, że są słodkie. Dzięki temu, mogą one zastępować dzieciom słodycze (37%) i po prostu im smakują.

Jeśli zaś chodzi o warzywa, to poza zdrowiem - jako głównym powodem dla którego podawane są one najmłodszym (97%), ważne jest również to, że są smaczne (68%). Ponadto niemal co drugie dziecko, zdaniem rodziców, lubi warzywa (46%).

 

Warzywa i owoce dostarczają składników, których organizm nie potrafi samodzielnie wytwarzać, ani magazynować. Okazuje się więc, że dieta pozbawiona tych produktów jest niepełnowartościowa.

U dzieci w okresie wzrostu i rozwoju, zapotrzebowanie na energię, witaminy i składniki odżywcze jest tym bardziej zwiększone.

Dlatego też pamiętajmy, aby regularnie podawać maluchom warzywa i owoce, gdyż bezpośrednio wpływają na ich prawidłowy rozwój.

 

Włączając te produkty do każdego posiłku pociech warto znać ich najważniejsze właściwości. Oto one:

- dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych

Regularne spożywanie warzyw i owoców może wzmocnić odporność dziecka, gdyż są one źródłem witaminy C, beta-karotenu, kwasu foliowego oraz witamin E i K, ponadto zawierają sporo potasu, magnezu, wapnia i sodu

- są źródłem cennego błonnika

Zawarty w owocach i warzywach błonnik pokarmowy nie jest trawiony przez enzymy przewodu pokarmowego. Spełnia on jednak bardzo ważną rolę, m.in.: posiada zdolność regulowania pracy przewodu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit oraz neutralizuje substancje toksyczne.

- wykazują działanie alkalizujące

Na drodze przemian metabolicznych zachodzących w organizmie powstają produkty alkalizujące i zakwaszające. Aby nie doprowadzić do nadmiernego zakwaszenia organizmu należy codziennie jeść warzywa i owoce. Zabezpiecza to m.in.: przed rozwojem drobnoustrojów oraz jest niezwykle ważne dla odpowiedniego przewodnictwa mięśniowo - nerwowego.

- wspomagają wzrok

W kukurydzy, brokułach i szpinaku znajdują się barwniki – luteina i zeaksantyna. Ich wysokie stężenie we krwi może chronić siatkówkę oka przed uszkadzającym wypływem promieniowania słonecznego.

 

Trudno nie doceniać roli, jaką warzywa i owoce odgrywają w diecie dzieci. Ich regularne spożywanie może nie tylko wspomóc prawidłowy rozwój maluchów, ale także uchronić
je przed tak powszechnymi chorobami jak: otyłość, cukrzyca lub nadciśnienie
– mówi Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, ekspert kampanii „Pora na pomidora…”. –­ Starajmy się zatem, by warzywa i owoce występowały w każdym posiłku w ciągu dnia, gdyż to najprostszy sposób dbania o zdrowie najmłodszych.

 

 Foto: sxc.hu

 

 

Drogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w polityce prywatności.

  Akceptuję polityke cookies.